Co można sprawdzić dzięki badaniu marketingowemu napojów gazowanych?
Rynek napojów gazowanych, po kilku latach spadku, notuje obecnie w naszym kraju stały, stabilny wzrost. W związku z tym coraz więcej graczy próbuje na niego wejść, większość sprawdza też, czy będzie to opłacalne. Odpowiedzi na takie pytania może dać dobrze przeprowadzone badanie marketingowe napojów gazowanych. Co jeszcze można dzięki niemu sprawdzić?
Zbadać rynek przed wejściem
Dobrą praktyką przed wejściem na rynek powinno być jego kompleksowe zbadanie. Sprawdza się tu nie tylko obecną sytuację, ale również perspektywy wzrostu, obecność silnych konkurentów czy bariery wejścia pod względem finansowanym.
Dopiero na podstawie takich informacji można realnie ocenić, czy z daną koncepcją produktu będzie to opłacalne i przyniesie oczekiwane zyski w przeszłości.
Takie użyteczne informacje można uzyskać nie tylko na podstawie badań rynkowych, ale również badań marketingowych napojów gazowanych. W przypadku tych ostatnich otrzymuje się szereg danych przede wszystkim na temat samych klientów i ich zachowań konsumenckich, co pozwala lepiej zaplanować koncept produktu, jeszcze przed rozpoczęciem produkcji.
Co lubią nasi przyszli klienci?
Dzięki badaniom marketingowym napojów gazowanych można dokładniej sprawdzić, jakie preferencje ma grupa docelowa, z jakich powodów wybiera produkty już znajdujące się na rynku, a także z jakich przyczyn ich nie wybiera.
Nie warto negować również odpowiedzi na ostatnie pytanie, bowiem może okazać się, że z negatywnych opinii na temat już dostępnych na rynku produktów wyłonią się pomysły na nisze produktowe lub przekazy marketingowe kierowane właśnie do dotąd „niechętnej grupy klientów”.
Badanie kanałów sprzedaży
Badanie marketingowe napojów gazowanych pozwala sprawdzić także, gdzie i jak często klienci nabywają tego typu produkty. Wnioski mogą być jednak różne. W przypadku napojów gazowanych w aż 90 proc. jest to sprzedaż detaliczna co oznacza, że konkurencja na półkach jest naprawdę duża.
Zaledwie 10 proc. to sprzedaż choćby w restauracjach lub pubach. Można wyciągnąć z tego wniosek, że w takiej sytuacji ta forma będzie niewłaściwa ze względu na niższy potencjał. Okazuje się jednak, że może być to szansa dla marek, które zdecydują się opracować produkt szyty na miarę właśnie tej formy sprzedaży.
Jak więc widać, na wyniki badania marketingowego napojów gazowanych trzeba patrzeć z naprawdę szerokiej perspektywy i nie można negować żadnej z udzielonych przez ankietowanych odpowiedzi.
Metody przeprowadzania badań marketingowych napojów gazowanych
Jedną z najczęściej wykorzystywanych w tym przypadku metod jest technika CAWI, czyli ankiet przesyłanych do respondentów internetowo. Pozwala ona dotrzeć bezpośrednio do dokładnie sprofilowanej grupy konsumentów, a liczebność takiej grupy może mieć od kilkuset do nawet kilku tysięcy osób.
Przeprowadzaniem takich badań marketingowych napojów gazowanych zajmuje się m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które realizuje również badania dla koncernów farmaceutycznych czy innych firm branży FMCG.
Jak doskonale widać dobrze przeprowadzone badanie marketingowe napojów gazowanych to szansa na uzyskanie szeregu użytecznych informacji, które przydadzą się zarówno przed wprowadzeniem produktu do sprzedaży, jak i już po jego wprowadzeniu.